Publikacje/publications
Książki/books:
- Karczmarzyk M., Co znaczą rysunki dziecięce? Znaczenia i potencjał komunikacyjny rysunku dziecka sześcioletniego, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2010.
- Karczmarzyk M., Dziecko w wirtualnej galerii, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2013.
- Karczmarzyk M., Co znaczą rysunki dziecięce, Wyd. Anwi, Gdańsk 2014.
- Karczmarzyk M., Wielka sztuka dla małych dzieci, Wyd. Anwi, Gdańsk 2014.
- Karczmarzyk M. Lewandowska-Walter Al., Wasilewska A., Co dzieci myślą o życiu, religii i sztuce? Dziecko a tematy trudne, Wyd. Harmonia, Gdańsk 2016.
Artykuły/articles:
- Karczmarzyk M., Warsztat „Przedstaw sobą„ – w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji, (w:) Ekspresja twórcza dziecka, konteksty – inspiracje – obszary realizacji, red. K. Krasoń, B. Mazepa – Domagała, Katowice 2004;
- Karczmarzyk M., Kształtowanie aktywności twórczej w systemie wychowania pozaszkolnego, „Życie Szkoły” nr 9, 2004;
- Karczmarzyk M., Lewandowska – Walter Al., Graphic sign Versus Word: Creativity of Hospitalized and Non – hospitalized Children, (w:) Literatura un kultura: process, mijiedarbiba, problemas. Berns Kultur, Daugawpils Universitates Akademiskais APGADS „SAULE” 2007;
- Karczmarzyk M., Playing with Senses. Going beyond Learning Disabilities – skrypt pokonferencyjny: „Reader Internationale Woche 2006, International Perspectives on Leraning to Learn, Bremen;
- Karczmarzyk M., Język rysunkowy dziecka, Edukacja i Dialog, nr 2/ 2007;
- Karczmarzyk M., Emotional Space – Home vs. Institutionalised Space –Kindergarten, as a Meaningful Places for Six-year-old Children [w:] Looking into the Future,
red. Helen Phtiaka and Simoni Symeonidou in Schools and Families in Partnership, Wyd.
University of Cyprus, Cypr 2007 (publikacja internetowa);
- Karczmarzyk M., Emotional space. Home Vs institutionalised space. Kindergarten, as a meaningful place for six-year-old children 9w:) International Journal about Parents in Education, 2007, Volume 1, Number 0;
- Karczmarzyk M., Wielka sztuka dla małych dzieci – kilka amerykańskich przykładów, Problemy Wczesnej Edukacji, 2(8)/2008;
- Karczmarzyk M., Baśniowe królestwo. Wychowanie w Przedszkolu, nr2/2010, s. 40-42.
- Karczmarzyk M. Biedne dzieci. Analiza obrazów nędzy utrwalonych w malarstwie i fotografii. Problemy Wczesnej Edukacji, nr 1(11) 2010, s. 216-221.
- Karczmarzyk M. Znaczenia nadawane rysunkowi dziecka przez “innych”. Rozważania na temat komunikacji dziecko-dorośli. Forum Oświatowe 2(43), 2010, s. 79-85.
- Karczmarzyk M. The ‘Own Method’ of Analyzing Drawings of Children According to Charles Sanders Peirce Triad. Problemy Wczesnej Edukacji, 2/12, 2010, s.172-176.
- Karczmarzyk M., Pater-Ejgierd N. A child in a virtual gallery. The analysis of selected websites of great museums. Problemy Wczesnej Edukacji, 2/12, 2010, s. 133-141.
- Karczmarzyk M. Dziecko jako nadawca i odbiorca komunikatów wizualnych. Twórczość plastyczna dzieci sześcioletnich. „Studia Bałtyckie” 4/10, s. 69-82.
- Kaczmarzyk M., A Child In Culture of Silence? Meaning and Communication In Children’s Drawing, “Procedia. Social and Behavioral Sciences”, 55/2012 (publikacja on-line).
- Karczmarzyk M., Prawo dziecka do “głosu” w przestrzeni społecznej. Rysowanie jako proces emancypacyjny, „Problemy Wczesnej Edukacji” 2(17), VIII 2012, s. 116-122.
- Karczmarzyk M., Narysuj mi, co czujesz. Jak interpretować, odczytywać i rozumieć rysunki naszych dzieci? Doradca Nauczyciela, nr 6/2012, s. 57-59.
- Karczmarzyk M., Dzieci w reklamie. Rozważania na temat podmiotowości najmłodszych w społeczeństwie kapitalistycznym XXI wieku, „Studia Edukacyjne 24/2013, s. 155-165.
- Karczmarzyk M., Wybrane podręczniki dla klas pierwszych edukacji zintegrowanej – analiza metodą wizualno-werbalną Guntera Kressa oraz Theo van Leeuwena, „Chowanna” 2/41, 2013, s. 303-313.
- Karczmarzyk M., Banasiak M., Student as a player – projecting didactic tools in early art education and academic education „Edukacja – Technika – Informatyka” Rocznik Naukowy Nr 5/2014 , s. 490-497.
- Karczmarzyk M., Bzymek A., Ciało na widelcu. Dekonstrukcja mitu piękna kobiecego ciała oparta o wybrane przykłady ze sztuki feministycznej i kultury popularnej, w: Studia i Badania Naukowe. Pedagogika. Rok VIII, 1/2014. ISSN 1897-2829, s. 46-57.
- Karczmarzyk M., Zbierzchowska A., Wizerunek ojca i dziecka w neomediach – analiza wybranych, polskich forów internetowych dla rodziców, „Studia nad Rodziną”, nr 2 (35), 2014.
- Karczmarzyk M., Wasilewska A., Art in the Eyes of Six-year-old Children. Children’s Semantic Hypallages Regarding Paintings of Great Masters, „Procedia – Social and Behavioral Sciences”, Volume 106, 10 December 2013, Pages 485-494.
- Karczmarzyk M., Безопасность детей. Семиотический анализ выбранных веб сайтов посвященных образованию безопасности детей, Materiały z Międzynarodowej Konferencji Naukowo-dydaktycznej, Moskwa, 2014.
- Karczmarzyk M., Gry edukacyjne w kształceniu najmłodszych jako integracja treści polonistycznych, artystycznych i matematycznych, Edukacja i Dialog, nr 9/10, s.75-78. 2014.
- Karczmarzyk M., Mianowski J., Kultura w sieci dla dzieci. Analiza struktury i treści portalu internetowego kula.gov.pl, Kultura Popularna, nr 3(41), 2015, s. 120-131.
- Karczmarzyk M., Banasiak M., Student as a player – projecting didactic tools in early art education and academic education „Edukacja – Technika – Informatyka” Rocznik Naukowy Nr 5/2014 , s. 490-497.
- Karczmarzyk M. Banasiak M., Student As a Player – Projecting Didactic Tools in Early Education and Academic Education w: “Education – Technology – Computer Science”, Poland, November 2014 (przedruk bez punktów).
- Karczmarzyk M., Bzymek A., Analiza mitu piękna kobiecego ciała na podstawie wybranych reklam i sztuki krytycznej, „Kultura Popularna” 2015, s. 194-200.
- M. Karczmarzyk, A. Wasilewska, Malarstwo w oczach dzieci. Znaczenia nadawane wybranym obrazom Salvadora Dalego, Pabla Picassa, Jacka Yerki, „Kultura i Wychowanie” nr 10 (2) 2015, s. 36-43.
- Karczmarzyk M., Zbierzchowska A., Wizerunek rodziny polskiej w Internecie – analiza semiotyczna wybranych forów dyskusyjnych w: „Wychowanie w Rodzinie” , 2016, T. 13 1/2016, s. 87-99.
- Karczmarzyk M., Trocha A., Rysunek dziecięcy jako narzędzie diagnostyczne – ujęcie krytyczne w: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze”, 2016, R. 56, nr 6, s. 3-8.
- Karczmarzyk M., Szelągowska D., Artists in the Eyes of Children – Semiotic Analysis of the Meanings about Artists Constructed by Children ”Kultura i Edukacja”, 2018, nr 2 (120), s. 131-141 Część B/C, 12 p.
- Karczmarzyk M, Banasiak M, Teacher as leader and teacher as manager: competences of modern educator IJPES – International Journal of Psycho-Educational Sciences, 2018, Vol. 7, no. 3, s. 32-37, 5 p.
- Karczmarzyk M., Szelągowska D., Analiza wizualno-werbalna wybranych
książek dla dzieci o biografiach sławnych artystów malarzy, „Kultura i wychowanie”, 1(15)/2019, s. 87-96.
Rozdziały w książkach pod redakcją:
1. Karczmarzyk M., Rysunek małego dziecka a obraz artysty – nawiązania , inspiracje, ( w:) Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja – samorealizacja – wsparcie, red. K. Krasoń, B. Mazepa – Domagała, Katowice 2005.
2. Karczmarzyk M., Lewandowska- Walter Al., A graphic sign versus a word – a creative activity of gospitalized and non-hospitalized children (w:) International Congress on Aesthetics, Creativity and Psychology of the Arts, Perm, Rosja 2005.
3. Karczmarzyk M., Lewandowska -Walter Al., Obraz a słowo. Analiza wytworów werbalnych i plastycznych dzieci hospitalizowanych i nie-hospitalizowanych. (w:) Dziecko – Teksty – Znaczenia. Konteksty edukacyjne i rozwojowe. Praca zbiorowa pod redakcją: Anny Wasilewskiej, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.
4. Karczmarzyk M., Rozumienie „znaczeń” w rysunku małego dziecka – czyli jak postrzegane są wytwory plastyczne dzieci przez dorosłych: artystów, pedagogów, socjologów (w:) W kręgu sztuki i ekspresji dziecka. Rozważania inspirujące , red. K. Krasoń, B. Mazepa- Domagała, Mysłowice-Katowice 2006.
5. Karczmarzyk M., Elementy kultury popularnej „oswajane” przez dziecko. Świat w rysunkach dziecięcych w: M. Ejsmont, B. Kosmalska, M. Mendel (red.), Obraz, przestrzeń, popkultura. Inspiracje badawcze w polu pedagogiki społecznej, Wyd. Adam Marszałek. Toruń 2009.
6. Karczmarzyk M., Dziecko w kulturze milczenia. Rozważania na temat przemocy w komunikacji między dorosłymi i dziećmi. w: K. Czerwiński, M. Fiedor, J. Kubiczak (red.) Komunikowanie społeczne w edukacji. Zagrożenia podmiotowe i psychospołeczne, Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2010.
7. Karczmarzyk M. Wychowanie do, przez i dla sztuki w dobie komputeryzacji, estetyzacji i kultury popularnej współczesnego świata w: R. Ławrowska, B. Muchacka (red.) Edukacja artystyczna a rzeczywistość medialna, Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2009.
8. Karczmarzyk M., Znaczenia i potencjał komunikacyjny rysunku dziecka sześcioletniego, Osiągnięcia Nauki Polskiej, Innovatio Press, Lublin 2010.
9. Karczmarzyk M., Sprenger J.M., Rozwijanie twórczości muzycznej i plastycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Z doświadczeń pedagogicznych podczas pracy z zespołem wokalno – instrumentalnym Wilczki morskie” oraz w świetlicy szkolnej, (w:) Wybrane problemy wczesnej edukacji artystycznej, red. E. Szatan, Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2007.
10. Karczmarzyk M., „Puste znaczące rysunku” jako różne reprezentacje graficzne tła w twórczości plastycznej dzieci i dojrzałych artystów, (w:) Gdyby Einstein współcześnie chodził do szkoły. Dziecko i twórczość w pedagogice wczesnoszkolnej, pod red. E. Szatan i D. Bronk, wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008.
11. Karczmarzyk M., Pater-Ejgierd N., Strona internetowa muzeum dla dzieci jako miejsce spotkania tradycji z nowoczesnością, w: Sztuka dla dziecka, tradycja we współczesności, red. G. Leszczyński, Centrum Sztuki Dziecka, Poznań 2011, s. 251-264.
12. Karczmarzyk M., Pater-Ejgierd N., Dziecko w wirtualnej galerii. Analiza wybranych stron internetowych wielkich muzeów, w: Pedagogika wczesnej edukacji – dyskursy, problemy, otwarcia, pod red. D. Klus-Stańskiej, D. Bronk i A. Malendy, Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa 2011, s. 613-624.
13. Karczmarzyk M. Rodzina w rysunkach dzieci pięcioletnich. Analiza semiotyczna znaczeń na temat rodziny, jako alternatywa dla metod projekcyjnych w: Badania w pracy socjalnej – stan i perspektywy, pod red. M. Szpunar, Wyd. Anwi, Gdańsk 2014.
14. Karczmarzyk M., Rysiewicz M., Co dzieci myślą o malarstwie abstrakcyjnym? Joan Miro w interpretacjach wizualno-werbalnych, Kraków 2016.
15.Karczmarzyk M., Dziecko w szkole. O (nie)skutecznym porozumiewaniu się nauczycieli i uczniów [w:] Szkoło jaka jesteś? Problemy nauczycieli i uczniów we współczesnej szkole, pod red. Banasiak M., Wołowska A., wyd. Difin, Warszawa 2015.
16. Karczmarzyk M., Mianowski J., Zastosowanie wybranych założeń i metod edukacji progresywnej w dwóch różnych współczesnych kontekstach edukacyjnych, w: Kultura od nowa: badania – trendy – praktyka, red. Grzegorz D. Stunża, Krzysztof Stachura, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk 2016.
17. Karczmarzyk M., Wspólnota i u(nie)pamiętnianie. Rewizualizacje, znaczenia i strategie budowy miasta w przestrzeni Gdańska w: Miasto jak wspólny pokój: gdańskie modi co-vivendi, red. nauk. Maria Mendel, Gdańskie Towarzystwo Naukowe: Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk 2015.
18. Karczmarzyk M., Chaos wizualny w sieci. Analiza wizualno-werbalna wybranych internetowych stron edukacyjnych dla dzieci w wieku przedszkolnym, w: Zagrożenia ze strony mediów, pod red. Grażyny Penkowskiej Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2017, s. 107-124.
19. Karczmarzyk M., O dominacji obrazowości, fono- i internetoholizmie oraz wykorzystywaniu smartfonów w kulturze i edukacji
w: Smartfon : uniwersalne medium początku XXI wieku / pod red. Grażyny Penkowskiej, Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, cop. 2018.
20. Karczmarzyk M., Dialogi równoległe – wykorzystanie języka obrazu w spotkaniu tutoringowym, w: Tutoring jako spotkanie. Historie indywidualnych przypadków, pod red. B. Karińska-Musiał, M. Panońko, 2018.
21. Karczmarzyk M.,, Łapot-Dzierwa K., Malarstwo Zdzisława Beksińskiego w oczach sześciolatków: analiza semiotyczna znaczeń dziecięcych na temat wybranych obrazów artysty, Naukovì Zapiski. 2017, Vip. 152, s. 69-73.
22.Karčmažik M., Lapot-Dzerva K., Priobŝenie mladših škol’nikov k iskusstvu v sovremennoj sisteme pol’skogo obrazovaniâ w: Pedagogìčna majsternìst’ âk sistema profesìjnih ì mistec’kih kompetentnostej: zbìrnik materìalìv XIV Mižnarodnih pedagogìčno-mistec’kih čitan’ pam’âtì profesora O. P. Rudnic’koï, vip. 8(12) / golov. red. G. Ì. Sots’ka, red. kol. N. G. Ničkalo, L. B. Luk’ânova, L. O. Homič, M. P. Vovk, N. O. Fìlìpčuk, Û. V. Griŝenko. Kiïv : Talkom, 2017. Język publikacji: RUSPunktacja MNiSW.
23. Karczmarzyk M., Dialogi malarskie. Poszukiwanie potencjału komunikacyjnego na płaszczyźnie wizualno-werbalnej, Wyd. UP, Kraków, 2019.
Nagrody, stypendia, staże, wymiany kadry naukowo-dydaktycznej
Stypendium Prezydenta Miasta Gdańska – 1997/98 i 2002/03 r.
Stypendium Ministra Edukacji Narodowej – 1999/2000 r.
Nagroda Rektora I stopnia – 1999/2000 r.
Stypendium Fundacji na Rzecz Rozwoju UG – 2004/05 r.
II nagroda na Erofestiwalu w Mołdawii, w ramach Odysei Umysłu (prowadzonej ze studentami III roku pedagogiki, Uniwersytetu Gdańskiego)
Wymiana kadry naukowo-dydaktycznej – udział w seminariach i dyskusjach w ramach programu Socrates Erazmus dla nauczycieli akademickich – Szwecja, Linkoping, 2006 r.
Aktywny udział w warsztatach komunikacyjno-artystycznych w Estonii – styczeń 2007 r.
Wymiana kadry naukowo-dydaktycznej . Wykłady, warsztaty i wystawa autorskich prezentacji malarskich na International Week w Belfaście, marzec 2008 r.
Staż w Arcadia Uniwersity w PA, USA – 01.09.08-01.10-08, 2008 r.
Udział w konkursie na osiągnięcie naukowe pt. Cudze chwalicie swego nie znacie – 2009 r.
Rezydencja naukowo-artystyczna w Babayan Culture House w Turcji – 2010 r.
Wymiana kadry naukowo-dydaktycznej. Warsztaty plastyczne ze studentami w Ondokuz Mayis University, 2010 r.;
Wymiana kadry naukowo-dydaktycznej. Wykład na temat: A child in a virtual gallery. The analysis of selected websites of great museums i warsztatów plastycznych w Escola Superior de Educaçao de Lisboa, listopad 2011, Lizbona (Portugalia);
Wymiana kadry naukowo-dydaktycznej. Wykłady i warsztaty plastyczne w Escola Superior de Educaçao de Lisboa, Lizbona (Portugalia), 2015 r., 2018 i 2019 r.
Stypendium dla twórców kultury od Marszałka Województwa Pomorskiego – 2016 r. i 2018 r.
Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia w zakresie edukacji i wychowania – 2019 r.
Członkostwo w stowarzyszeniach (krajowych i zagranicznych)
Członkini INSEA – Międzynarodowe Stowarzyszenie Wychowania przez Sztukę (członek zarządu od 2006 r.)
Członkini Gdańskiego Towarzystwa Naukowego, obecnie w zarządzie I Wydziału GTN
Wiceprezes Fundacji Nauka w Rozwoju od 2013 r.-2019 r.
Członkini Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego, od 2011 r.
Past-Prezydent Stowarzyszenia Rotary Club Gdynia Orłowo, od 2018 r.
Założycielka Art. Rotary Felloship, Prezydent od 2019 r.